Min Bebis

Vissa människor har ingen känsla för djur.
Min syrra sov över hos J hennes kompis som har en hamster, denne J vill så gärna hålla på med min syrras råtta och att hennes hamster och råtta går ihop eftersom min syrras Bästa kompis E's råtta går jätte bra ihop med min syrras råtta.
Men som vissa vet så är inte hamster och råtta samma sak, och något man aldrig ska göra är att föra ihop två främmande djur, och speciellt inte i det ena djurets bur, för då blir det bråk med en gång. (Så om ni inte visste det så vet ni det nu :P)
Men hennes vän är lite avundsjuk som sagt på att min syrra och hennes bästis djur går så bra ihop, så hon vill ju att hennes och min syrras med ska göra det.
Och så när min syrra skulle på toa då så tog hon hennes råtta och stoppade i hennes hamsters bur.
Hamstern attackerade såklart stackars lilla Malfoy så nu har hon ett sår på nosen...



Om jag vore min syrra och det vore min Mitire... så skulle nog inte den kompisens djur funnits längre tänker jag.
Det finns alldeles för många som tror att "äsch det är ett djur".
Som en kompis sa till mig igår "Jag kan inte skaffa kille för att dom kan inte acceptera min lilla hund, och kan dom inte acceptera henne kan dom glömma mig, hon är ju mitt lilla barn"
Såklart förstår jag dig sa jag, jag har själv vart med om folk som inte alls accepterar att Mitire är en egen personlighet och är ganska smart. Papegojor har en smarthet som en 2-3 åring eller jämfört med en chimpans. Det låter ju inte ganska dumt i mina öron. Plus att de flesta lever nästan lika länge som människor vilket inte gör att man blir av med dem i första taget om man säger så.
Och såklart sårar det en ifall dom då säger massa dumma saker om ens fågel, eller djur över huvudtaget.
Vilket alla har en tendens att göra? Konstigt nog.
Min kompis tyckte iallafall inte att jag kunde jämföra mig själv och min papegoja för det var inte alls samma sak, för hennes hund var ju som hennes beeebis, förstod jag inte det?
Det är ju inte så att Mitire är en sån fågel som sitter i sin bur och har en liten spegel och tittar i och sitter och kvittrar direkt, Som jag ger mat och vatten och sen ignorerar resten av tiden.
Hon är ju med en överallt: När man duschar, när man äter mat, när jag vaknar och när jag somnar, gosar och myser och tigger gott från en.
Den enda skillnaden för mig är ju att jag inte behöver gå ut med henne när hon ska skita, som man behöver med en hund.

Men såklart, har inte någon haft en sån relation till ett sådant djur så är det väll inte lätt att veta.

     
För vem kan motstå denna lilla gröngölingen, den som kan har nog inte hjärtat på rätt plats =)

Detta är hennes första dag hemma hos oss för snart 3 år sedan... liten och stooora svarta ögon. Fick Matas med speciell välling och sov och gosade hela tiden =) Såklart hon är min lilla Bebis!

Kommentarer
Postat av: Vaniljlatte

Det är nog svårt för en hund/katt ägare att tänka sig in i att man kan få samma relation till en papegoja.. Det är ju inte direkt att man tänker att man kan gosa med dem. (vilket man uppenbarligen kan, har jag lärt mig genom dig ;P )



Men så klart, alla djur man får en relation till blir ju ens lilla bebis! :)

2008-07-10 @ 23:26:49
URL: http://vaniljlatte.blogspot.com
Postat av: Lesly Valencia

Jag förstår precis vad du menar. Jag har inte haft min så länge än men från den dagen jag bestämde mig att jag vill ha en papegoja (typ 5 år sen) så visste jag att den skulle bli min lila bebis och att hon kommer vara med mig resten av mitt/sitt liv. Det är ju större än att ha en hund.



Blir också irriterad på det där med hamstern och råttan. Djur har också viljor och karaktärer. Man kan inte komma som människa och se ner på de och bestämma vad de ska göra.



Hade så bra

2012-03-07 @ 10:48:16
URL: http://leslita.blogg.se/goja

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0