Verksamhetsförlagd utbildning

Det verkar som om jag fått tag på en praktikplats! Och förhoppningsvis blir det superbra, den roliga delen är att min underbara klasskamrat dessutom också fick en praktikplats där, så skulle det mot all förmodan bli supertråkigt så lär vi ha skoj ändå!
Praktiken börjar om 18 dagar, så det var verkligen i sista stund det blev något. Redan nästa vecka ska handledarna bjudas in till skolan för att vi i klassen ska presentera vår utbildning.


Verksamheten jag ska vara på jobbar med att främja barn och ungdomars fysiska, psykiska och sociala hälsa.

Det kan till exempel innebära:
  • utbildning och nätvärksarbete
  • utvecklingsarbete och handledning
  • program för barn och ungdomar tillsammans med deras föräldrar.

Inom områden som: integration, skola, sex & samlevnad, livskunskap och föräldrastöd.

Låter onekligen super intressant!
Får hoppas att det blir det, praktiken är ändå 15 veckor lång.

Det blir för mig att pendla mellan hem och praktik dock, då det inte ligger i göteborg, utan snarare ca 1 timme utanför, så allt som allt blir det minst 3 timmar pendling varje dag, men det får man stå ut med.
Göteborg är inget enkelt ställe att hitta praktikplats på, speciellt inte för Socialpedagoger eftersom Göteborgs universitet tyvärr har överenskommelser med många verksamheter angående socionomprogrammet. Och det finns fortfarande en del verksamheter som har fördomar kring vår utbildning, även om fler och fler börjar förstå fördelarna med socialpedagoger.

Nu kan jag släppa stressen kring praktik, jag har ringt som en galning senaste veckorna och bara fått nej hela vägen.



Kommentarer
Postat av: AC

De är ju fantastiska de små liven. Gonzo har verkligen växt upp :) Det är sådan skillnad när han fått rutiner och vet vad som gäller. Han bor ju hos mamma o pappa och mamma älskar honom. Den dagen vi kan ta över honom igen (när handbollskarriären är slut) vill mamma ändå ha kvar honom :) Vi har inte direkt tänkt på en kompis till honom så men jag visade din blogg igår för mamma o då sa hon Gonzo kanske skulle ha en kompis. Men de bor i läge´nhet och det kanske skulle vara en chansing att köpa en till om de skriker mer. Dösöta iaf!!

2012-02-05 @ 09:36:45
URL: http://peterssonannacarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0