Halk körningen

Så nu är både halkan och riskutbildningen gjord!

Igår så var jag super nervös, hade ingen riktig aning om vad som ska hända o göra och allt så. Bara det lilla man hört från vänner. Alla var supernervösa så man var inte ensam om det iallafall.
Tydligen så har det blivit mycket nya regler och bestämmelser sen 1a april, och en av dem var att man inte längre kör 2 pers i övningsbilarna, utan alla får var sin. Så vi fick åka ensamma =)
Var riktigt riktigt skoj, alla säger ju det. Men jag trodde inte riktigt på dem. Men det var det!

Och nu är jag nyss hemkommen från Riskutbildningen, riskettan heter den tydligen.

3 timmars föreläsning i princip. Om saker som man redan gått igenom hundra gånger innan. Alkohol, droger, trötthet. Visserligen så är det bra och viktigt att man ger lektioner om just sånt.

Men att betala 600 spänn för det kändes lite jävligt. Speciellt sen jag gått på teorilektioner och handledarkurs och redan sett samma saker två gånger innan.


Något som jag inte sett innan var dock en film som visades, om just trafikolyckor i samband med just, alkohol, droger och trötthet. Han varnade för känsliga bilder och så. Jag har aldrig varit av det känsliga slaget, jag brukar sitta där i soffan med godis och käka gott när "känsliga" grejer kommer på TVn.

Men när filmen visade ett klipp med ett barn som blev påkört och dragen under bilen, livlös. Så blev jag illamående. Hela gruppen var illa berörd.

Jag vet faktist en som kör rattfull, en alkoholist. Han har åkt fast två gånger, krockat båda gångerna. Det sjuka är att han har körkortet kvar och inte åkt in i fängelse eller nått. Det är min syrras kompis pappa.
Hans barn sitter där hemma och är oroliga för dom inte vet om han kommer hem eller inte, men dom är inte direkt så stora att dom kan stå emot honom.

Och ett visdomsord de sades på föreläsningen var, "kör som en man, tänk som en kvinna" ;P stämmer nog ganska bra
För kvinnor kan vara dålig på att manövrera bilar, vilket män är bra på. Men kvinnorna planerar, är försiktiga, är inte lika impulsiva och aggresiva i trafiken.

Så tänk på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0