Rökning...

Häromdagen så satt jag och kollade på tv i lugn och ro när jag helt plötsligt ser att det flyger rök förbi mitt fönster med ganska jämna mellanrum..
Typ varenda jävel i vår uppgång röker, så jag tänkte inte så mycket mer på det, grannarna röker alltid ut genom fönstrena.

När jag sedan ser att det flyger helt rakt ifrån fönstret brevid så blir jag ju lite förvirrad? Hur kan grannens rök flyga så? då måste man ju sitta i vårt tvättrum typ?
Well, surprise surprise blev det för mig när jag kikade ut genom fönstret och ser att det är min morsa som sitter och smyger.
Hon lade nämligen av med rökat som hon hållt på med i ca 25 år, för 2 år sedan, efter mycket övertalning från min sida.
Självklart blir jag besviken... Skulle hon öppet kommit till mig och berättat så skulle det inte varit en sån big deal, men just att hon går och smyger som en jävla tonåring gör mig lite pissed off.
I vilket fall som så fick hon höra hur jag kände.. och hon säger att hon inte börjat röka igen utan att hon bara vart lite stressad och att hon inte vill göra mig besviken.
Nå, hennes liv hennes lungor, i guess.
I can only do so much..

Härom natten så kände jag rök lukt... igen, men tänkte vafan, min morsa har ju sovit sen flera timmar sedan, och jag gick runt och luktade som en knäppgök i lägenheten, röken luktar som mest från min söta, lilla, unga   systers rum.
Vilket jag bara tar som ett sammanträffande..

När jag igår bånkade i väggen för att få min syrra att höra att jag gapade på henne och jag trodde hon ignorerade mig, så går jag och ska öppna hennes dörr för att gapa lite på henne och hon har blockerat den, men ut kommer en unken rök doft.
Fy så besviken jag blev... hon är bara 13 år,   hon kan ju åtminstonde vänta lite med att förstöra sin kropp?!
Och det värsta är att hon fått ciggen från en i "familjen", min farsas flickväns son.
Vilket gör det lite värre än om det skulle komma från hennes idiotiska kompis som inte riktigt har alla hästar i stallet om man säger så.

Hon nekar och man hör paniken i hennes röst "kom inte in jag har inga kläder på mig!" hör lite parfym sprutanden, fönstret åker igen... och sen så kommer hon ut 10 minuter efteråt, men det stinker ju fortfarande.
Jag förklarar att jag inte är dum i huvudet och vet hur rök luktar och kan lägga ihop 1 och 1.
Hon förväntade sig nog att jag skulle bli fly förbannad, men jag bara sa att jag var besviken och förklarade för henne att det faktist inte står "Rökning Dödar" för ingen anledning, och att jag gärna hälsar på henne på sjukhuset när hon ligger för döden med lungcancer när hon är 40 år..
Min syster är ganska rädd för döden, så jag hoppas att det tog något..

Hon blev iallafall jätte ledsen eftersom på morgonen så berättade hon för mamma och sa att hon aldrig skulle göra om det.

Jag hoppas verkligen att det går fram till dom hur besviken jag är.

Inte för att jag är så duktigt och "oooooh jag röker inte" men vafan... Vad är meningen med o röka? Det smakar äckligt, och det smakar äckligt för den som kysser en rökare, man luktar äckligt, gula tänder, dyrt, dålig kondis, cancer, dålig hy,  kol, jaa, i  can go on forever... Det finns nog inte en enda positiv sak med att röka. och om någon hittar en riktigt bra anledning så ska jag personligen ge den personen en miljon kronor.

Jag ser mig inte som någon bättre person för att jag inte vill röka.
Men kan man hindra någon så... Why not?

Och att säga till henne "du får inte röka!" lär ju inte göra det bättre då blir det väll någon sån rebell grej istället och hon blir en kedjerökare med en cigg i varje mungipa.


Snart kommer det väll ett sånt här inlägg när det gäller alkohol också.... då min syster verkar väldig intresserad av sådant och börjar komma upp i "fjortisdricksåldern" där dom dricker sig redlösa, blir utnyttjade av 5 killar som tar hennes oskuld, varav en har klamydia och sen kommer hem och spyr ner hela sängen, och börjar om nästa dag igen!
Wohoo....
Antar att det är vad jag har och vänta mig härnäst.

Nej.. jag är inte pessimist, bara realist.  *suck*



Ja, det är min morsas jobb att oroa sig över sånt här, men jag kan inte låta bli.


Tror även jag ska skapa en ny kategori som heter "whining" eftersom alla behöver gnälla av sig ibland.....

Kommentarer
Postat av: annah

ah trist det där.

Morsan sluta också röka efter 25 års beroende men vad jag vet har hon kirrat det. Brorsan röker som en borstbindare och syrran snusar som en besatt....

Sjäv har jag varit rökare och sedan storsnusare men idag är jag glad att man slutat med äckelpäcklet.

Visst, jag minns själv att man börja på grund av grupptryck och att man kände sig himla frän när man blossade och tycktes vara vuxen. men nu vet jag bättre.

Hoppas syrran din inser fakta och slutar upp med dumheterna....

2008-08-20 @ 15:56:05
URL: http://nybylivet.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ushush. Tragiskt att dom börjar när dom e så unga. Intresseant och roligt inlägg måste jag säga:)

2008-08-20 @ 18:34:19
URL: http://iday.blogg.se/
Postat av: Acke

Jag förstår din synpunkt fint, ett av det största misstagen i mitt liv va å ta upp rökning, men jag har som tur är slutat ^^ Stolt men jag snusar... å ja borde sluta för börjar bränna fina hål å plånboken ^^ bra skrivet :P

2008-08-20 @ 23:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0