Clan of the cave bear

Allt känns segt just nu, ren bloggtorka här altså. Att det dessutom känns som det är natt dygnet om hjälper föga.
Fredagen den 13e har iallafall inte varit för djävlig, bara en seglivad huvudvärk som inte var så skoj.

Huvudvärken blev bättre efter att ha legat o slötittat lite på tv och film..

När jag snurrade runt på nätet för några dagar sedan så hittade jag en film som gjordes -86. Clan of the cave bear, heter den.
Och den är nämligen filmatiseringen av Jean M Auel's klassiker, som jag ganska nyligen läste.
Dock bara första boken, och jag är inte ett fan av "gamla" filmer. Men den var faktiskt rätt bra för att vara gjord då!

Kan jag rekomendera :) Tror den finns o köpa billigt på SF bokhandeln, eller ladda ner som torrent, hade turen och hitta den faktiskt.

Och om inte, så är böckerna väldigt bra.



Ett litet litet utrag från Wikipedia, 5 böcker allt som allt.

"Handlingen är tänkt att utspelas i Europa för 30 000 år sedan i slutfasen av senaste istiden, då människoarten Homo Sapiens, Cromagnonmänniskan levde samtidigt med Neandertalmänniskan.
Människan hade ännu inte domestiserat vare sig hundar eller hästar. Auel har gjort omfattande research inför skrivandet av romanerna, och många av föremålen och händelserna hon beskriver är vävda kring verkliga arkeologiska fynd, men den konstnärliga frihet hon sedan använt sig av har fått viss negativ kritik från arkeologer.

Del 1, Grottbjörnens folk, handlar om hur cromagnonflickan Ayla blir föräldralös i en jordbävning och tas om hand av en grupp neandertalare, i böckerna av sig själva kallade "Grottbjörnens folk" därför att de aktade Grottbjörnens ande som den högsta anden i andevärlden. Ayla blir adopterad och älskade av klanens schaman, "Mog-ur", och hans syster, medicinkvinnan. Hon betraktas dock som ful när hon ser så annorlunda ut, och sederna i klanen är sådana att hon vid ett tillfälle blir våldtagen av en ung klanledare för att straffas"


Har du läst serien? Har du läst någon bra bok det senaste eller någon du vill rekomendera?

Kommentarer
Postat av: Anna-Carin

Hej, ja kände mig lite dum när jag skrattade åt din beskrivning. Kan förstå att du/ni tycker det är jobbigt....jag mår ok. Seg måndag, men alla måste ta sig igenom det. =/ Hoppas du får en bra vecka o att fredagen snart är här...

2009-11-16 @ 07:40:16
URL: http://annacarinpetersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0