Störande grannar

Av någon anledning så har vi alltid haft jobbiga grannar både över och under oss här i vårt hyreshus. Det går helt enkelt inte att undvika heller.

Först, när jag var liten, så hade vi en man som spelade orgel, ja orgel. Hela kvällar o nätter.

Efter han flyttade så fick vi istället en familj som klagade på oss för att vi spolade toaletterna på kvällen och gick med hälarna. Och dom klagar fortfarande på oss, men jag är så less på kärringen att jag skjuter henne om hon klagar en gång till. Och dom vill dessutom inte stöta sig med oss längre eftersom dom märker hur motvilliga vi börjar bli mot dom nu.

Så familjen över oss då, som bodde där tills ungefär två månader sen, gick med träskor halva bunten, inomhus.
Så allt man hörde hela kvällar, nätter och mornar var "klippetiklack" För alla var vakna olika tider i det hushållet.
Sen hade dom två barn på 5-7 år, som spelade boll inomhus. De brukade även sätta upp tavlor och damsuga klockan 1-2 på natten...

Och sen nu den familjen som flyttade in och bor över oss nu, de är faktiskt väldigt lugna jämfört med alla andra familjer, ändå har dom två tvillingar på 5 år där uppe.
Men iallafall, mitt problem med om är att någon utav barnen, eller morsan...
Hoppar hopprep varenda, jävla, morgon. Mellan klockan 7-8.

*Dunk-dunk-Dunk-Dunk-dunk-Dunk*

Det är ett riktigt jävla hjärndödande ljud och man känner att nervsammanbrotten närmar sig snabbt.
Speciellt när man t.ex. idag, var ledig för en gångs skull och tänkt ta sovmorgon, så vaknar man av deras jävla hopprepshoppande.
Det går inte att somna om heller, det är det sjuka. För det etsar sig fast i skallen på en, och det är det enda man hör!

Då undrar jag alltid, läser folk hyreskontrakten/hyresreglerna?

För i vårat bolags hyreskontrakt så står det just 10-10.
Altså att man ska vara tyst innan klockan tio på morgonen och efter klockan tio på kvällen.


Och när jag växte upp så hoppade man inte hopprep, spelade boll, åkte rollerskates, spelade orgel, eller går omkring med hårda dojjor inomhus.

Men det är väll olika hos olika människor, eller så har kanske hela bunten bott i villa innan, och är inte vana vid att vara tysta.

Saken är ju den att man vill inte stöta sig med folk, för då börjar fajterna, dom börjar klaga på våra gojjor, då dom råkar tjuta för en gångs skull, eller på att vi råkar ha på TVn lite för högt på kvällarna...
Så man kan ju inte säga till grannen heller.

Jag har dunkat med en hårborste i taket flera gånger, när hon hoppat hopprep. Då slutar hon, sen börjar hon två sekunder senare, och då dunkar man igen, så slutar hon, så håller det på så i säkert 5 minuter, tills hon lägger av i en halvtimme och när man precis börjat slumra till. Och då börjar hon igen. Man blir Galen!


Och ja, tilläggas bör att jag hör när grannarna är dåliga i magen eller om man lyssnar riktigt noga så kan man tjuvlyssna på vad dom säger, så lyhörda lägenheter har vi här, knappt någon isolering alls i väggarna. Vet inte riktigt hur lyhört det är i andra hus, men jag tror inte det är normalt att ha det så lyhört.


Hur gör ni? Brukar ni göra sådant inomhus? Eller era grannar?




Måste få ur mig det här.... phu

Kommentarer
Postat av: Emma

Fy vad jobbigt med störande grannar. Har som tur är aldrig haft sådana problem vilket kännd riktigt dkönt.

2009-11-11 @ 09:57:51
URL: http://petersson84.blogg.se/
Postat av: ulrika

skitjobbigt, men jag tror faktiskt att det är som du säger. Huset är oisolerat och då fortplantar sig ljuden som i en resonanslåda.Jag hard bott så och jag skulle inte vilja ha så igen,det var nämligen en kvertersbutik under mig som öppnade 10 och stängde 22 men radio rix gick drån 8-22.30 plus allt annat man hörde. När vi flyttde på grund av detta så uppskattade min dotter som då var sju år tystnaden i nya lghetenb så mycket att hon började vilja vara hemma mer.Skrämmande.

2009-11-12 @ 23:14:02
URL: http://bokstaverat.blogspot.com
Postat av: AC

Du beskrev hopprepshoppandet så roligt att jag skrattade för mig själv här, men förstår även att det e jobbigt, men du ´beskrev det såkul :)hoppas det blir bättre...

2009-11-13 @ 23:40:50
URL: http://annacarinpetersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0