Operation

Igår va syrran inne för operation.
Hon har nämligen extrem tandläkarskräck, och har i princip inte gått till tandläkaren sen hon föddes.
Hon gav det en chans för någon månad sen, men tandläkaren va svinig och tog henne inte på allvar, och systern höll fast henne när hon fick bedövningssprutan, hon har ju även sprutskräck.
Så att bli fasthållen blev ju för mycket.

efter det så har hon gått med sån extrem tandvärk att hon inte kunnat äta annat än soppor och yoghurt. och hon har fått käka penicillin med jämna mellanrum, för att hon haft inflammation i käkbenet som gett henne feber och sådant.
Det har varit massa krångel och skit, hon gick säkert ner 15kg i vikt, och väger nu inte mer än va hennes skelett väger känns det som.

Vi fick dock tid hos odontologen och igår äntligen, efter några månaders väntetid så fick hon komma in för operation.
Nedsövning och slangar genom näsan så hon hade näsblod hela dagen efteråt, men hennes tänder är lagna och dragna.
Och hon åt faktiskt pizza på kvällen igår! hon va överlycklig, också för att det var den första matbiten hon fått käka på ett dygn, då hon varken fått äta eller dricka.

När hon kom hem va hon helt borta, kunde inte stå upp ens, frös som en gris och hade ingen röst.
Så hon fick ligga i soffan så jag och morsan kunde hålla koll på henne, första dygnet måste man alltid vara i närheten, annars kan dom kräkas och råka kvävas av det, eftersom man blir illamående och groggy av medlet dom ger.
Men hon klarade sig iallafall, hon mådde inte illa alls.

Jag sov inte så gott inatt, då hon sov inne hos mig.
Jag fick springa o hämta saft åt henne, hon höll på att dö av törst och lägga på hundra filtar på hennes skakande kropp.
Jag dog av värmeslag, men jag fick inte öppna fönstret, men, sånt får man stå ut med, är ju bara en natt.
Man blir som en daddande morsa, man tycker ju synd om henne. Så upp klockan 5 på morgonen och blanda saft, ett mirakel att jag prickade rätt i muggen altså.

Nu känns det skönt, ett steg åt rätt riktning, nu gäller det bara att få upp hennes aptit och vikt igen.
Att må som hon gjort, och inte kunnat äta och ha ständig värk har ju tagit en del på henne och hon har varit rätt nere och depremerad, så det får vi hoppas ändras nu!

Nu är det bara min tur, jag har ont i en kindtand, ständig värk och jag kan inte käka på den sidan.
Jag har lagat den två gånger nu, men dom hittar inget fel...
Så blir till att rotfylla den, den lär väll sluta göra ont då? Skulle egentligen göra det igår, men läkaren va sjuk, så blev en ny tid om 3 veckor. Riktigt jäkla segt. Men får ringa på någon av akut tiderna.

Tänder altså...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0