Högskolestudier

Sist jag bloggade hade jag precis tagit studenten och var härligt ovetandes om framtiden.

Nu däremot är jag halvvägs igenom en högskoleutbildning i en grannstad som jag pendlar till och från nästan dagligen. Jag läser på Social Pedagogiska programmet, vilket innebär att jag får en Filosofie kandidatexamen med huvudområdet socialt arbete och socialpedagogik.

Vi konkurrerar (eller samarbetar) med Socionomerna kan man säga, då våra utbildningar kan ge i princip samma arbeten. Jag är inne på år två av tre och ska om bara tre veckor ut på 15 veckors praktik, utan praktik. Så det är lite smått panik hos mig just nu. Skrivit en hel lista med telefonnummer som jag ska ha med mig till skolan imon då vi har redovisning och ringa runt på rasterna.'

Vi har hittils i utbildning läst bland annat:
  • Pedagogik
  • Psykologi
  • Sociologi
  • Juridik - Socialrätt & Civilrätt
  • Mycket om Makt och Etik
  • Om Forskning och vetenskaplig metod
Mucho intressante, Vi har precis avslutat juridik delen, det var nog mer påfrestande att släpa runt på den tunga lagboken på närmare 5 kg, än att faktiskt plugga själva juridiken.

Jag siktar för tillfället på att läsa en vidareutbildning efteråt, en magister eller master examen, jag kikar även på att utbilda mig till sexolog och jobba på en ungdomsmottagning som kurator. Jag vill i varje fall jobba med ungdomar, och helst i samtal. Finns många, många valmöjligheter. Får se vad det blir i slutändan.

Det är spännande hur mycket utbildningar kan utveckla en och skapa intressen, jag har nämligen fått ett oerhört intresse för t.ex. genus och socialt kön efter en kurs vi läste förra året. Hur människan påverkas av samhället och hur människor skapar kön osv. Väldigt intressant!


En väldigt bra bild, som vars källa är google.com.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0